Myndighed og Visitation

Dorthe G. Jensen, Afdelingschef for Daglig Drift og Udvikling samt Sekretariatet og Hjælpemiddeldepotet, Ringkøbing-Skjern kommune

I Myndighedsafdelingen arbejder vi ud fra kommunens overordnede værdier om nysgerrighed, ordentlighed og handling. Vores opgaveløsning bygger på Sundhed og Omsorgs formulerede kerneopgave om, at vi i fællesskab støtter det enkelte menneske i et værdigt og meningsfyldt liv.

Vores formål

Vores primære formål er at visitere kommunens borgere til den hjælp og de ydelser, som de har behov for – og som de har ret til. Det sker på baggrund af:

  • Den gældende lovgivning
  • Det serviceniveau, som er vedtaget af vores politikere.

Vi arbejder tæt sammen med borger, pårørende og leverandører af hjælp for at sikre, at

  • der tages udgangspunkt i den enkelte og husstandens ressourcer
  • den enkelte borger inddrages aktivt i, hvilke understøttende og rehabiliterende indsatser og aktiviteter, der kan bidrage til, at borgeren oplever balance i hverdagen
  • der løbende følges op på borgerens funktionsniveau og bevilgede indsatser

Med andre ord arbejder vi sammen med kommunens borgere og deres pårørende om at finde de bedst mulige løsninger for den enkelte, så hverdagen kan fungere.

Medarbejdere og opgaver

Sagsbehandlingen i afdelingen varetages af en tværfaglig gruppe af visitatorer, sagsbehandlende terapeuter samt en administrativ sagsbehandler og med faglig støtte af en jurist og en faglig koordinator.

Visitatorerne behandler ansøgninger om praktisk hjælp og personlig pleje, ældre- og plejeboliger, aflastningsophold, daghjem og specialdaghjem og madservice

De sagsbehandlende terapeuter behandler ansøgninger om hjælpemidler, forbrugsgoder, boligændringer, handicapbiler, proteser og vedligeholdende træning

Den administrative sagsbehandler behandler ansøgninger om kontinenshjælpemidler, diabeteshjælpemidler, kompressionshjælpemidler, parykker og brystproteser, omsorgstandpleje samt pleje- og pasningsorlov