Uddybende om Ældrelovens konsekvenser
Din hjælp ændres ikke med Ældreloven
Du får stadig samme hjælp.
Du skal ikke søge og får ingen nye afgørelser
Fra starten af 2026 og det næste halvandet år kan du blive kontaktet af Visitationen mhp. en re-visitering. Formålet er, sammen med dig, at se på, om din nuværende hjælp fortsat matcher dine behov. Hvis det vurderes at du fortsat har brug for samme hjælp, vil du blot modtage et brev om dette.
Ændringer sker gradvist og i dialog med dig
Du bliver involveret i planlægningen af eget forløb med fokus på dine ønsker, resurser og værdighed.
Et forløb i Ringkøbing-Skjern Kommune er den samlede hjælp og støtte, du får i hverdagen til personlige og praktiske opgaver. Hjælpen tilpasses dine behov over tid, og forløbet justeres, hvis dine behov ændrer sig.
- Forløb 1 er for dig der kan det meste selv, men som har brug for let støtte til praktiske opgaver og/eller personlig pleje.
- Forløb 2 er for dig der kan en del selv, men som har brug for moderat støtte til både praktiske opgaver og personlig pleje.
- Forløb 3 er for dig der kun kan lidt selv, og har brug for omfattende støtte til praktiske opgaver og personlig pleje.
- Forløb 4 er for dig der kan meget lidt selv, og som har brug for støtte til det meste.
- Forløb 5 er for dig som har brug for massiv støtte
Udover forløbet kan du blive bevilget et træningsforløb. Træningsforløbet bevilges, hvis det vurderes at kunne forbedre eller vedligeholde din funktionsevne. Formålet med dette er at støtte din grad af selvstændighed med hensyn til opgaver forbundet med praktisk hjælp og personlig pleje.
Selve visitationsprocessen vil, med den nye Ældrelov, fortsat ligne den proces, som vi kender i dag. Dine behov vil fortsat blive vurderet af en visitator.
Visitator vil ikke længere visitere til en række fast ydelser, som eks.vis rengøring eller bad på bestemte dage. Du vil i stedet blive visiteret til et af de 5 forløb, som samlet set dækker dine behov for pleje og omsorg.
Tilrettelæggelsen af din hjælp og støtte aftales i en dialog mellem dig, hjemmeplejen og eventuelt dine pårørende, hvis du ønsker dem med i dialogen.
Fra starten af 2026 og halvandet år frem forventes alle borgere, der har været visiteret til hjemmepleje før den 1. juli 2025, at blive re-visiteret og overgå til et forløb jf. Ældreloven. Du skal ikke selv kontakte visitationen – De vil kontakte dig.
I forbindelse med re-visiteringen vil du modtage et nyt afgørelsesbrev.
Helhedspleje dækker over tre typer af hjælp:
- Personlig hjælp og pleje – fx støtte til bad, påklædning og toiletbesøg
- Praktisk hjælp i hjemmet – fx rengøring, tøjvask og indkøb
- Genoptræning – hvis man har fået nedsat funktionsevne pga. sygdom, men ikke har været indlagt på hospital
Den hjælp, du får som en del af helhedsplejen, afhænger af den vurdering, Ringkøbing-Skjern Kommune laver af dine behov. Det vil sige, at du får den støtte, kommunen vurderer, du har brug for – inden for den serviceramme, der er politisk vedtaget.
Helhedsplejen skal leveres af én samlet leverandør, som skal tilbyde alle tre typer af hjælp. Det gælder både for kommunale og private leverandører.
Ifølge Ældreloven har du ret til selv at vælge, om du vil bruge den kommunale hjemmepleje, eller hellere vil bruge en privat leverandør af helhedspleje. I Ringkøbing-Skjern Kommune er det indtil videre kun kommunens egen hjemmepleje, der tilbyder helhedspleje. Vi er i løbende dialog med private leverandører, og håber at der snart kommer flere
Hvis du ikke ønsker at benytte kommunens hjemmepleje, har du mulighed for – via et fritvalgsbevis – selv at finde en privat leverandør, der kan tilbyde helhedspleje. Den private leverandør skal være cvr-registreret og skal kunne levere din hjælp som helhedspleje.
Du har mulighed for at træffe valg om din egen hjælp og pleje – inden for de rammer, som Ringkøbing-Skjern Kommunes politisk vedtagne serviceniveau sætter.
Selvbestemmelse betyder, at du har medindflydelse på beslutninger, der vedrører dit liv – herunder hvordan den samlede pleje tilrettelægges, så den afspejler dine personlige mål, ønsker og behov.
Det indebærer blandt andet:
- At du bliver hørt og inddraget, når hjælpen planlægges
- At dine vaner, ønsker og daglige rutiner bliver respekteret
- At du har medbestemmelse over, hvad der er vigtigt for dig – både i hverdagen og i dit hjem
- At hjælpen tilpasses dig, frem for at du skal tilpasse dig hjælpen
Vi anerkender, at mennesker er forskellige – og derfor skal den støtte, du modtager, tage udgangspunkt i det, der giver mening for dig.
Det handler om at bevare friheden til at leve livet på din egen måde – også når du har brug for pleje og omsorg.
Når du visiteres til helhedspleje og forløb, gælder følgende retningslinjer, som er i overensstemmelse med Kvalitetsstandarderne (Dette er et link til Kvalitetsstandarter for Ringkøbing-Skjern kommune) for Serviceloven i Ringkøbing-Skjern Kommune:
- Hjælpen tilrettelægges med respekt for arbejdsmiljømæssige anbefalinger fastlagt af Ringkøbing-Skjern Kommune
- Indsatsen udføres efter Ringkøbing-Skjern kommunens faglige vurderinger, instrukser og procedurer
- Der anvendes relevante velfærdsteknologiske løsninger, såsom tablet, mobiltelefon, nødkald eller elektronisk dørlås
- Almindelige forbrugsgoder som robotstøvsuger, opvaskemaskine og mikrobølgeovn indgår som en naturlig del af hverdagen
- Hjælp til bad tilbydes, som udgangspunkt, 1–2 gange om ugen
- Hjælpen kan leveres som fysisk besøg, skærmbesøg eller telefonopkald – afhængigt af en faglig vurdering fra den leverandør, der står for indsatsen
Køge Kommune har udlånt en animationsfilm vedr. Ældreloven – ”EN info-film om Ældreloven til borgere” – Se den via det følgende link:
Man - tirs kl. 8-9 og tors - fre kl. 8 - 9
Sundhed og Omsorg
6950 Ringkøbing
